Celsa Steel Service leverer armering til Alfred Nobels bro mellem Teglholmen og Enghave Brygge i København. Armeringsteknisk er Alfred Nobels Bro spektakulær, og i en klasse helt for sig selv.

Alfred Nobels bro over Frederiksholmløbet er tegnet af COBE Arkitekter, og skal forbinde Teglholmen og Enghave Brygge i et område, der er i eksplosiv udvikling. Broen skal skabe et rekreativt byrum, bl.a. med en meget lang bænk i hele broens længde, og byder i det hele taget på nogle usædvanlige byggetekniske løsninger.

Da broen er meget bred, og får et stort udhæng på midten, får den ikke samme tværsnit i hele sin længde. Det gør armeringen, som Celsa Steel Service leverer, meget kompleks. Leveringen består af svejste kantbjælker, kabelstole og forskydningsbjælker, som bliver præfabrikeret på vores fabrik i Ølstykke.

Grundet broens avancerede form er en stor del af konstruktionens armeringselementer unikke. Derfor projekteres og visualiseres armeringen i 3D i vores tekniske afdeling, inden produktionen igangsættes. Herved sikres fuldt overblik over den komplekse konstruktions mange delelementer, og risikoen for tidskrævende og dyre fejl reduceres betragteligt.

”I sager med høj kompleksitet som denne giver Celsas 3D-visualisering overblik, og sikrer effektiv kommunikation omkring armeringsprojektet,” fortæller Michael Pinderup Nielsen, projektchef i ARKIL A/S, som er hovedentreprenør på byggeriet.

Hos Celsa oplever vi stadig større interesse for 3D-projektering og visualisering i komplekse armeringsprojekter.

”Når man kan overskue og forstå konstruktionen til fulde, kan vi optimere armeringsprojektet og sikre mod ubehagelige overraskelser på byggepladsen. Det sparer både tid og penge hos entreprenøren,” fortæller Peter G. Lindbæk, Celsa Steel Service.

Betonen spændes op

Den 89 meter lange, og 18 meter brede bro bygges som fast bro, som ikke kan åbnes. Broen bliver opdelt i to vognbaner til biltrafik med fortov og cykelstier i begge retninger.

Det har været vigtigt for arkitekterne hos COBE at broen får et let udtryk, hvorfor dækket udføres som en pladsstøbt, efterspændt, konstruktion med lav konstruktionshøjde.

Spændbeton-specialisten CCL Scandinavia står for efterspænding af broens dæk, hvor stål-liner i indstøbte føringsrør, efter endt udstøbning, spændes op med kraftige donkrafte.

Når Alfred Nobels Bro åbnes for publikum senere i 2018, er den i første omgang en fodgængerbro. Samtidigt skal den udfylde rollen som byrum og samlingssted. Først når områdets metrostation indvies i 2023, åbnes broen også for biler.

Recommended Posts