Digital ordring af armering sikrer en effektiv ordreproces og minimerer risikoen for fejlleverancer og forsinkelser på byggepladsen.

Hos Celsa Steel Service oplever man stor interesse for intelligent ordring i systemet QR, et gratis, webbaseret program til ordring af armeringsstål.

Med programmet kan man som projektleder specificere, styre og bestille sine armeringsprojekter direkte og i real time. Dermed opnår man et optimalt flow i bestilling, håndtering og levering af armering – uanset mængde, dimensioner eller antal klip- og bukkelister.

– Med brugen af QR bliver ordreprocessen hurtigere, fejlmulighederne minimeres, og du bevarer overblikket i selv de største projekter. Dermed undgås hovedparten af fejlleverancer og forsinkelser på byggepladsen, fortæller teknisk chef, Johnny Haubye.

QR er integreret med 3D-programmet Tekla. Armering, der er optegnet i Tekla, kan overføres direkte til QR og derefter bestilles online hos Celsa Steel Service. Ved hjælp af ordrestatistikken kan man opsætte egne rapporter og løbende følge med i armeringsforbruget på de enkelte projektdele.

Intelligent ordring skaber værdi i store byggeprojekter

Det er især i store byggeprojekter med enorme leverancer af armering, at QR minimerer risikoen for ordrefejl og letter håndteringen på byggepladsen.

Eksempelvis til udvidelsen af Københavns Lufthavn brugte Aarsleff digital ordring og BIM-integration til at sikre leverancen af armeringen til det kæmpe byggeprojekt på størrelse med et supersygehus.

Ifølge VDC-koordinator hos Aarsleff, Erik Stender Hornstrup er digital ordring helt nødvendig til et projekt i denne størrelse:

– QR-systemet sparer os for mange timers arbejde ved automatisk at hente al information til bestilling af klip&buk direkte fra vores armeringsmodeller. Det fjerner en masse dobbelthåndtering og fejlkilder, og gør, at vi meget hurtigere kan tilpasse os evt. ændringer. Brugerfladen gør det nemt at holde overblik over diverse ordrer i forhold til bestilling og afkald, og skaber en rød tråd fra vores armeringsdesign igennem produktionen hos CELSA og ud til håndværkerne på pladsen.

Carsten Røjgaard, salgs- og marketingchef i Celsa Steel Service supplerer:

– BIM-integrationen med TEKLA gør hele kommunikationen nemmere på tværs af interessenter og optimerer projekteringsfasen betragteligt. Det er altafgørende i et stort projekt som dette, der er delt op i store sektioner og flere faser.

Recommended Posts